Format: DVD, Blu-ray, Streaming

Release: 04.02.2019

Min: 499

Anmeldt af: Aron Gerberg Simonsen

Covertekst:
Denne stjernebesatte psykologiske gyserserie fra J.J. Abrams og Stephen King kombinerer det mytologiske og nærgående i Kings mest elskede værker – i opbygningen af en episk saga i den fiktive by Castle Rock i Maine, USA. Denne genindspilning, der er den første af sin art, udforsker temaerne og universerne i nogle af Kings mest ikoniske og frygtindgydende historier.

Filmen:
Stephen King er et af verdens største gyser brands og i denne serie har han været med til at skrive manuskript til afsnittene. Serien er fra 2018 og indeholder 10 afsnit med en varighed på omkring 50 minutter.

Serien starter rigtig uhyggeligt og lægger stemningen for hele serien, der har den der krybende uhygge der sidder i kroppen mens seeren opsluges af serien, den er lavet effektivt og stilsikkert. Selvom den starter godt er der også en del forvirrende momenter i handlingen, nogle forskellige tråde der skal flettes sammen så den kan forstås fuldt ud. Det er her serien kommer til at skuffe, for i stedet for at give noget til historien der kan få den til at hænge sammen, fortsætter den med at skabe flere spørgsmål end svar. Det er åbenbart ikke meningen, at det skal være en handling der umiddelbart giver mening. Først til allersidst giver den sig til kende med hvad det egentlig er den går ud på, og da er det ligesom om seeren har tabt tråden eller tålmodigheden, idet der sker flere og flere mærkelige ting jo længere den skrider frem.

Serien er fyldt med rigtig megen mystik hvor omdrejningspunktet er byen “Castle Rock”, der har en stor selvmordsrate, det er altså en by der er et eller andet meget mystisk ved. Handlingen kommer omkring emner som begrebet ondskab, om tro/overtro og synd. Hele byen og dens beboere, og dem der kommer til, bliver smittet af det her udenfinérbarlige uforklarlige, det er helt klart meningen, at seeren skal blive forvirret. Det ellers gode psykologiske gys serien lægger ud med, dog bliver det mere og mere mærkværdigt frem for uhyggeligt og til sidst bliver den faktisk lidt kedelig, fordi der ikke rigtig er noget der bliver forløst.

Svenske Bill Skarsgård spiller den ene af to hovedroller som “The Kid”, en figur der hersker rigtig megen mystik omkring, men også er en figur der er skræmmende velspillet, for hvem er han? Er han noget guddommeligt eller det modsatte? Han er virkelig creepy og det er kva ham serien er nagende uhyggelig i de første afsnit.

Ekstra:
Disc 1:

• Severance – 3.44
  • Habeas corpus – 2.54
  • Local color – 3.21
  • The box – 2.48
  • Harvest – 2.55

Disc 2:

• Inside the episode:
  • Filter – 3.24
  • The queen – 3.03
  • Past perfect – 2.24
  • Henry Deaver – 2.36
  • Romans – 3.12
  • Castle Rock:
  • Blood on the page – 19.40
  • Clockwork of horror – 4.51

Ekstramaterialet har en featurette til hver episode og det er fint med et glimt ind bag på den måde, det giver lidt ekstra til noget af det ubesvarede som selve serien efterlader. Det er også en fin featurette, “Blood on the page”, der går bag om serien og fortæller om idéerne der danner baggrund for handlingen.

Konklusion:
“Castle Rock” rummer en uhyggelig stemning der fra start af kryber under huden, men langsomt hen ad vejen ligesom dysses ned, så den slet ikke er så uhyggelig når man når hen mod slutningen.  Hele handlingen der bygger på det overnaturlige og uforklarlige bliver i sidste ende lidt for langtrukken og mærkværdig.

Karakter:
Ekstra: 2.5/5
Filmen: 2.5/5