4.5
Score

Platform: Xbox One, PS4, PC Udgivelse: 28-09-18

Et år har sine højtider og for de fleste fodboldfans, der ejer en Konsol eller PC, er den dag hvor FIFA udkommer en af de største dage på året, men er der stadig saft og kraft at komme efter i dette spil med så mange år på bagen? Vi tog nogle dage sammen med spillet for at finde ud af om der var noget at komme efter.

Stort set hvert år fortæller EA-sports om at de har forbedret fodbold følelsen og igen i år bold kontrollen. Endnu engang må vi konstaterer at det faktisk passer. Følelsen og kontrollen er blevet bedre, men man skal lige lære de nye tiltag i styringen og når det falder naturligt, kommer fodbold følelsen og gælden for alvor for spillet. Som sagt er der nyt der skal læres, eksempelvis dobbelt tryk i forbindelse med skud for at kunne få det rigtige touch på bolden i skudøjeblikket. En anden nyhed er noget der bliver kaldt 50/50. Det er de bolde der lander mellem to spillere. Her er det ham med de bedste skills der får bolden, så det er ikke helt lige meget hvor man mister bolden og hvor den svageste tekniske spiller står.

Noget som der er fortalt meget om op til udgivelsen, er at FIFA19 også includerer UEFA Cahmpions League, hvilket er meget svært at finde noget negativt at sige om. Det er simpelthen bare fedt. Nu når vi er ved hvilke rettigheder spillet har, ja så har den til alle de stor ligaer hvilket vil sige de rigtige navne på både hold og spiller, lyder måske som en selvfølge med det er det bestemt ikke hos konkurrenten PES2019

FIFA19 er naturligvis først og fremmest fodbold, men det er fodbold på mange måder. Der er naturligvis de enkelte eller mange kampe mod vennerne, enten i samme rum eller via online delen, begge dele virker fremragende. Så er der selv turneringsdelen, hvor man kæmper med sit favorithold om at komme så langt som talentet rækker, hvad enten det er i ligaen eller i Champions League. Til Sidst skal det nævnes The Journey også er med for 3. Gang.  Det er her man skal leve livet som spiller og kæmpe sig frem i ens karriere. Vi har ikke brugt meget tid på den del, men det vi har set ser lovende ud.

Spillets grafik kommer tættere og tættere på virkeligheden hvert år og denne gang er bestemt ikke nogen undtagelse. Til tider kan man komme lidt i tvivl om det er en kamp i tv’et man ser eller det virkeligt er spillet. Det gælder for så vidt både grafikken og den fysiske motor der styrer spillernes bevægelse.

Lydsiden til spillet er bestemt også godt med. Man får virkelig stadion fornemmelse og intensiteten i de tætte kampe og når de store chancer brændes eller omsættes til pragtfulde mål.  Så kan man jo heller ikke glemme selve soundtracket til spillet, det er jo nærmeste et tilløbsstykke i sig selv, selvom man hurtigt får favoritter og dem man hader.

Konklusion:
EA-sports og Frostbite har endnu engang rykket overliggeren for hvilken en fodboldoplevelse man kan presse ud af sin konsol og joypad. Det er simpelthen det fedeste fodboldspil lige nu, hvor man får det hele. Både Champions League og alle de rigtige hold og spillernavne. Kort sagt spillet har det hele og det med wauue effekt.

Karakter: 4.5/5

Anmeldt på Xbox One
Anmeldt af Keld Mølbæk